بلیط هواپیمای چاتری

چرا بلیط هواپیمای چاتری تهیه کنیم ؟

۱۴۰۱-۱۱-۲۱ 0 نظرات

چرا بلیط هواپیمای چاتری تهیه کنیم ؟

بلیط چارتر هواپیما و لحظه آخری صحبت می‌کنیم و می‌گوییم این نوع پروازها چه فرقی با بقیه دارند و چگونه می‌توان از آنها برای کاهش هزینه های سفر استفاده کرد؟

بلیط چارتر و فرق آن با بلیط سیستمی چیست؟

در حالت عادی و در صنعت هوانوردی و مسافرت های هوایی، یک شرکت هواپیمایی فرایند جا به جایی مسافران با هواپیما بین دو فرودگاه مبدا و مقصد را بر عهده دارد.

شرکت های هواپیمایی یا به اصطلاح ایرلاین ها، با توجه به هزینه های عملیاتی هواپیما مانند خرید و تعمیر و نگهداری آن، خدمات رفاهی حین پرواز، هزینه های فرودگاهی، نیروی انسانی خدمه پرواز، بنزین هواپیما و سود سرمایه‌گذاری در صنعت گران هوانوردی، قیمتی را برای هر صندلی پرواز خود از مبدا به مقصد با توجه به مسافت و عوامل دیگر تعیین می کنند.

سپس این صندلی های پرواز توسط آژانس های مسافرتی و سایت های فروش اینترنتی بلیط هواپیما به دست مسافران و مصرف کنندگان می رسند. طبیعتا این واسطه های بازاریابی و تبلیغات هم حاشیه سودی به عنوان کمیسیون دریافت میکنند.

زمانی هم که مسافر بلیط هواپیمایی را خرید و به هر دلیلی قصد کنسل کردن یا استرداد آن را داشت، با پرداخت جریمه‌ای (با توجه به فاصله زمانی مانده تا پرواز) بلیطش را کنسل کند. به این نوع از بلیط هواپیما، بلیت هواپیما سیستمی می‌گویند.

حال اگر یک شرکت سوم بیاید و همه یا بخشی از صندلی های یک پرواز را پیش خرید کرده و مبلغ آن را یکجا به ایرلاین پرداخت کند و سپس خودش اقدام به فروش آنها در بازار کند، به بلیط های عرضه شده می‌گوییم بلیط هواپیما چارتری. عبارت چارتر در زبان انگلیسی به معنای پیش خرید کردن است.

با توجه به اینکه شرکت های چارترکننده صندلی های پرواز را پیش خرید کرده‌اند، استرداد و کنسل کردن بلیط های چارتری، معمولا انجام شدنی نیست. شرکت های چارترکننده گاهی خود آژانس های مسافرتی و شرکتهای خدمات گردشگری هستند و در بیشتر مواقع بلیط های خود را از همان کانال های فروش بلیط سیستمی به بازار عرضه میکنند.

چرا شرکت های چارترکننده دست به چارتر کردن پروازها می‌زنند؟

هدف هر بنگاه اقتصادی و هر کسب و کاری، کسب سود است. شاید برای شما این پرسش پیش آمده باشد که چرا یک شرکت خدمات گردشگری، دست به این ریسک می‌زند که صندلی های یک پرواز را پیش خرید کند تا بعد آنها را به فروش برساند.

نکته در این است که ایرلاین ها بابت پیش خرید (چارتر کردن) صندلی های پروازشان توسط شرکت چارترکننده، به آنها تخفیف خوبی می‌دهند. اما چرا؟ دلیل آن هم باز سود و زیان اقتصادی است.

یک شرکت هواپیمایی برای فروش صندلی های پروازش و تامین هزینه های مختلف صنعت هوانوردی و کسب سود، باید با تبلیغات و بازاریابی، مسافر به دست بیاورد. آژانس های مسافرتی و سایت های فروش بلیط هواپیما، بازوهای تبلیغات و فروش ایرلاین ها هستند.

اما همیشه احتمال دارد که شماری صندلی به فروش نرود. ولی وقتی یک شرکت چارترکننده همه یا تعدادی از صندلی های یک پرواز را پیش خرید می‌کند و مبلغ آن را یکجا پرداخت می‌کند، این برای شرکت هواپیمایی سودمند است.

بنابراین برای تشویق چارترکننده‌ها، به آنها تخفیف می‌دهند. سود شرکت‌های چارترکننده از محل همین تخفیف تامین می‌شود.

چرا گروه هایی از مسافران به دنبال بلیط هواپیما چارتر یا لحظه آخری هستند؟

شرکت های چارترکننده صندلی های یک پرواز را با تخفیف پیش خرید کرده‌اند و سپس با قیمت بیشتر در بازار گردشگری عرضه کرده‌اند.

اما اگر این بلیط ها به فروش نرود چه؟ اگر چند ساعت مانده به پرواز، بلیط های چارتر هنوز فروش نرفته باشد، این شرکت ها برای کاهش زیان خود، قیمت پرواز را تا قیمت خرید و گاهی حتی کمتر پایین می آورند تا فروش بروند و هواپیما با صندلی خالی پرواز نکند.

به این نوع از بلیط ها، بلیط هواپیما لحظه آخری می‌گویند. این کاهش قیمت زیاد بخش جذاب این نوع بلیط است. زیرا شما می‌توانید صرفه جویی بزرگی در هزینه های سفرتان بکنید. قیمت بلیط های لحظه آخری گاهی آنقدر پایین می آید که از بلیط اتوبوس همان مسیر هم کمتر می شود!

از کجا بلیط چارتر هواپیما را تهیه کنیم؟

بلیط های چارتر مانند بلیط های سیستمی از طریق سایت های اینترنتی فروش بلیط هواپیما و سایت های آژانس های مسافرتی عرضه می‌شود.

اما پایش لحظه ای و پیوسته بلیط چارتر برای کاهش قیمت آن هم در سایت های مختلف، کار دشواری است. آیا راه حلی وجود دارد که لازم نباشد به طور پیوسته و مداوم چندین سایت مختلف را چک کنیم تا بلیط لحظه آخری را پیدا و خریداری کنیم؟ راه حل نوینی که اکنون به بازار سفر و گردشگری کشور ارائه شده، استفاده از موتور جستجو بلیط هواپیما و تور های مسافرتی  است.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.