کارهایی که بعد از ساعت اداری باید انجام داد

۱۳۹۹-۰۲-۲۱ 0 نظرات

کارهایی که خارج از محل کار، عصرها، آخر هفته‌ و هنگام تعطیلات انجام می‌دهید، می‌تواند به اندازه کارهای شما در ساعات کاری بر حرفه شما و بهره‌وری‌تان در کار مستقیما تاثیر بگذارد. پس اگر می‌خواهید موفق باشید، لازم است برای کارهایی که خارج از ساعات کاری انجام می‌دهید برنامه‌ریزی کنید. اما چطور؟

به چندین روز گذشته، آخر هفته پیش و یا تعطیلاتی که گذشت فکر کنید. چگونه زمان خود را گذراندید؟ چه کارهایی انجام دادید؟ آیا فعالیت‌هایی که خارج از ساعات کاری انجام می‌دهید تاثیر مثبتی بر زندگی حرفه‌ای شما دارد و یا باعث خستگی، ناامیدی و پسرفت شما می‌شود؟

دیگر زمان آن رسیده تا برای زندگی خود در خارج از ساعات کاری نیز برنامه‌ریزی کنید و فعالیت‌هایی که برای داشتن زندگی بهتر و موفقیت شغلی هرچه بیشتر لازم است را در برنامه خود داشته باشید.

در این جا فهرستی از ۱۰ فعالیت که بیشتر افراد موفق خارج است ساعات کاری خود انجام می‌دهند را تهیه کرده‌ایم. می‌توانید برای نوشتن فهرست شخصی خود از این موارد نیز کمک بگیرید:

۱. ورزش کردن
مطمئنا این توصیه را پیش تر بارها شنیده‌اید که ورزش کردن بعد از کار و آخر روز می‌تواند بسیار مفید باشد. تحقیقات نشان داده که دنبال کردن یک برنامه ورزشی منظم می‌تواند موجب افزایش خلاقیت، اعتماد به نفس و انعطاف‌پذیری چه در زندگی شخصی و چه زندگی حرفه‌ای شود.

نمی‌توانید این را انکار کنید که حرکت کردن و ورزش برای حرفه‌تان مفید است. پس بهتر است از همین امروز شروع کنید.

باراک اوباما و همسرش میشل اوباما، با افتخار اعلام کرده‌اند که طرفدار ورزش هستند. مدیر عاملان هوشمند در محل کار خود زمانی را به یوگا اختصاص می‌دهند و در کنار کارمندان خود به تمرین می‌پردازند. میستر راجرز، شخصیت شناخته شده تلویزیونی، هرروز صبح پیش از شروع کار شنا می‌کند.

اگر می‌خواهید از ساعات کاری خود در طول روز بیشترین استفاده را ببرید، حداقل قسمتی از زمان استراحت خود را به ورزش کردن بپردازید.

۲. تجربه‌های جدید و الهام‌بخش
نیل پاتریک هریس، بازیگر آمریکایی، به تئاتر می‌رود. الیزابت گیلبرت، نویسنده بسیاری از کتاب‌های پرفروش، دور دنیا سفر می‎کند. دنیل لاپورت، نویسنده و متخصص خلاقیت و کسب و کار، پیشنهاد می‌کند که از حباب همیشگی‌تان خارج شوید. اگر آشپز هستید، در زمان‌های آزاد خود به موزه بروید. اگر نقاش هستید، خود را به یک رستوران خاص مهمان کنید. به دنبال مکان‌های جدید و غیرمنتظره باشید.

اگر خود را در فضایی جدید و جذاب، چه در شهر خودتان و چه با سفر کردن دور دنیا قرار دهید، ذهن شما فعال می‌شود و می‌توانید راه حل‌های جدید و خلاقانه‌ای برای مشکلات خود پیدا کنید.

روزمرگی و دور نشدن از فضای همیشگی می‌تواند جالب باشد. اما به خاطر داشته باشید که نوآوران، نوازندگان معروف، سخنرانان و مدیر عاملان به ندرت خانه‌نشین هستند و هرگز تمام وقت خود را با ماندن در خانه و استراحت سپری نمی‌کنند.

۳. ساختن روابط معتبر
توماس جفرسون، سومین رئیس جمهور آمریکا، به مهمانی‌های شام باشکوهش مشهور بود. او در مهمانی‌های خود افراد مختلفی را دعوت می‌کرد؛ کسانی که از دید او زندگی و دیدگاه‌های جالبی داشتند. او هنگام شام از مهمانانش سوالات فلسفی عمیقی می‌پرسید و اجازه صحبت‌های معمولی روزمره را نمی‌داد.

جفرسون ارزش ساختن روابط را شناخته بود و می‌دانست که بهترین روابط، روابطی هستند که واقعی و رو در رو باشند و صحبت‌هایی فراتر از صحبت‌های روزمره درمورد آب و هوا در آن‌ها جریان داشته باشد.

آخرین باری که یک مکالمه عمیق و پرمعنای رو در رو با یک دوست یا همکار داشتید چه زمانی بود؟ می‌توانید از ایده جفرسون استفاده کنید و مهمانی یا قرار ملاقات‌هایی با دوستان و همکاران‌تان به سبک جفرسون برگزار کنید و طی این مهمانی به ساختن روابط عمیق بپردازید و مسیر حرفه‌ای خود را تغییر دهید.

۴. «نه» گفتن (خیلی زیاد)
استیو جابز می‌گوید: «بیشتر مردم فکر می‌کنند که تمرکز کردن به معنی پذیرفتن هر چیزی است که سعی دارید روی آن متمرکز شوید. در حالیکه اینطور نیست. تمرکز در حقیقت به معنی «نه گفتن» به تمام ایده‌های خوبی است که در ذهن شما وجود دارند.»

افراد موفق به خوبی می‌دانند که در طول یک روز یا حتی تمام عمر نمی‌توانند همه جا بروند، همه چیز را تجربه کنند و در آن واحد به همه کمک کنند. آن‌ها می‌دانند که نمی‌توانند همه پروژه‌ها را انجام دهند، در همه مهمانی‌های آخر هفته شرکت کنند و یا به همه پیشنهادهای شروع مکالمه با دوستان خود پاسخ مثبت دهند. آن‌ها کارهایی که می‌توانند انجام دهند را با دقت انتخاب می‌کنند.

یک راه خوب برای آنکه بدانید به کدام درخواست‌ها می‌توانید پاسخ مثبت دهید این است که پس از هر درخواست از خودتان بپرسید:‌ «تمرکز اصلی من در این دوره از زندگی چیست؟»، «آیا پذیرفتن این درخواست به من در رسیدن به هدف فعلی کمک می‌کند یا باعث دور شدن من از مسیر و سخت‌تر رسیدن به هدفم خواهد شد؟»

۵. وقت گذراندن در طبیعت
آیا تا به حال درمورد «اختلال کمبود طبیعت» شنیده‌اید؟ اولین بار ریچارد لوو این عبارت را در کتاب خود به کار برد. ریچارد احساس می‌کند که سبک زندگی داخلی ما (درون خانه، محل کار و سایر محیط‌های بسته) موجب بروز مشکلات رفتاری و فیزیکی بسیاری می‌شود. بسیاری از متخصصان روانشناسی نیز این گفته را تایید کرده‌اند.

هنگامی که زمان زیادی را درون یک محیط بسته و در حال تنفس هوای تصفیه شده مصنوعی و کار کردن زیر نورهای فلئورسنت می‌گذرانید، دیگر به سادگی نمی‌توانید «بهترینِ خودتان» باشید. شیوه زندگی در محیط بسته بهترین شیوه زندگی و کار کردن نیست.

انسان‌های بلندپرواز با محیط بیرونی و طبیعت ارتباط ویژه‌ای برقرار می‌کنند و به زیبایی‌هایی طبیعت اجازه می‌دهند تا به درون آن‌ها نفوذ کرده و انرژی‌ آن‌ها را بازیابی کند. ارتباط با طبیعت کار سختی نیست. با انجام فعالیت‌هایی مثل کوهنوردی، اسکی، پیاده‌روی در طبیعت و رفتن به سفرهای کوتاه به خوبی می‌توانید این کار را انجام دهید.

شما بعد از ساعات کاری خود چه کار می‌کنید؟

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.